Przejdź do głównej zawartości

Po co Ci myśli..etc.

Wracając do krajobrazu mentalnego, określonej biochemii Twego mózgu i  wydeptanych ścieżek neuronowych..
Z jednej strony krajobraz ten, z konkretną rzeczywistością biochemiczną, procesami neurologicznymi jest efektem Twoich najtrwalszych i najbardziej uporczywych myśli/ przekonań/ idei.
Z drugiej strony- jak to krajobraz-ma wpływ na to, co z niego się wyłania.
Wyobraź sobie pustynny krajobraz. Chcesz tam zasadzić paprotkę. Wypatroszyłeś roślinę z doniczki, wsadzając w wykopany dołek. Chcesz, żeby rosła dalej, wybujała i rozłożysta.
Wiesz, jak się to skończy? :)
Więc: krajobraz mentalny ma wpływ.
Krajobraz można zmienić. Jednak..
Nie za pomocą jednej paprotki ;) .
Dlaczego miałbyś to robić? Po pierwsze, jak poprzednio pisałam, brzydki krajobraz mentalny to efekt myśli, które nawet nie należą do Ciebie, a już z pewnością nie są Tobą. Ty nie jesteś swoimi myślami, a jednak temu Tobie ciąży cały ten krajobraz.. Zresztą nie tylko Tobie..
Ładny krajobraz mentalny ma się tak do brzydkiego, jak Nowy Testament do Starego. I tak też działa umysł zanurzony w Ładnym/ Pogodnym ( nazwij po swojemu, jeśli czujesz taką potrzebę) Krajobrazie Mentalnym- jest spokojną bazą, jest zanurzeniem w miłości, życzliwości, akceptacji..
Brzydki/Smutny Krajobraz Mentalny to- jak w Starym Testamencie- oko za oko, ząb za ząb; wina/ kara; kat/ ofiara i wybawiciel do kompletu. Stary paradygmat, rozłożony na części pierwsze choćby przez psychologię. Błędne koło, strach, walka. Zanurzeni w takim krajobrazie, częstokroć nie potrafią nawet przyjąć dobrego słowa, oczekując podstępu, interesu itd.. To trudne, ciężkie życie.
Nawigując z Ładnego Krajobrazku, generujemy więcej dobrych uczuć, mnożymy to, co dobre, budujące. W trudnych sytuacjach podejmujemy sensowne działania zamiast "strzelać na oślep do wroga". Lepiej radzimy sobie z wyzwaniami, zadaniami, nauką itd. I tak też jawi się część tego, co w Brzydkim/ Ujemnym Krajobrazku było zazwyczaj "problemem"- ot, zadanie do wykonania. W Dodatnim Krajobrazku, gdy zdarzy się coś nieprzyjaznego, szybciej dojdziesz do siebie. W Ujemnym- będziesz smucił się aż do zgonu ( może przesadziłam, ale takie życiorysy się zdarzają).
Dlatego warto Myśleć Pozytywnie.
A pod tym wszystkim, jest podszewka cienka jak najdelikatniejszy jedwab.. metafizyczna do cna:
Kim jest ten, Kto wybrał ( lub zrezygnował z wyboru) swój Krajobraz Mentalny?
😶💙💚

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Struktura czy flow?

Temat powracający jak bumerang- aż do objęcia mistrzostwa w praktyce ;). Kiedy słyszysz o stanie flow, byciu w przepływie, twórczości powstającej w przepływie- co czujesz? Czy to dla Ciebie stan dobrze znany, dotykany codziennie czy raczej mieści się na przeciwległym biegunie skali- jako to, za czym głęboko tęsknisz; czy może nawet powątpiewasz, że w Twoim życiu jest nań jakiekolwiek miejsce? Pomyśl też o tych wszystkich nawoływaniach do planowania, do określenia celów i zapisania. Do spisania planu konkretnego, w jakim celu i po co/ dlaczego? Te zapełnione konkretnymi datami kalendarze.. I zapewnienia, że to droga realizacji marzeń. Co czujesz? Jak blisko Ci do tego? Ostatnio w rozmowie z przyjazną duszą wyjawiłam, że nastawiam czasomierz na 11 minut i w tym czasie tworzę. Wymaga to celebracji, jest więc odpowiedni kubek dyszący aromatem cykoriowej kawy. I jest robota, której w czasie tych 11 minut absolutnie nie oceniam, nie cenzuruję- ot, schodzę na 3-ci plan, a może nawet poza kad...

Neuroedukacja, neuronauka, neurodydaktyka - czym właściwie są?

 Neuroedukacja, neuronauka, neurodydaktyka - czym właściwie są? Parę bazowych informacji z kroplą refleksji. Pojęcie neurodydaktyki, które pojawiło się w latach 80-tych XX w. przypisuje się  dydaktykowi matematyki Gerhardowi Preif; według innych źródeł neurodydaktykę lub neuroedukację zainicjowali R. Bandler i J. Grinder. Polska metodyczka, M.Żylińska, zwraca uwagę na to, jak wiele nieścisłości pojawia się w związku z tym terminem. Niektórzy używają zamiennie terminu neuroedukacja i neurodydaktyka, podczas gdy inni uważają tę ostatnią za podrzędną wobec pierwszej. Z pewnością można jednak stwierdzić, że neuronauka ma charakter transdyscyplinarny. Co do celu i charakteru neuronauki, świetnie wskazuje na nie angielska nazwa: brain friendly learning - uczenie przyjazne mózgowi. Neurodydaktyka opiera procesy uczenia się pod kątem optymalizacji pracy mózgu. Do wglądu w to, jakie obszary mózgu i w jaki sposób aktywizują się podczas nauki przyczyniły się między innymi tomografia i re...

Cukrujesz?

Od dziecka nie przepadałam za słodkościami, i kryzys w jakim się wychowywałam, nie był mi pod tym względem straszny. Z ciast istniał dla mnie sernik z rodzynkami, z czekolad - jeśli były - te z bakaliami ze względu na orzeszki i rodzynki, czekoladki czy cukierki miętowe ze względu na miętę, cukierek ze śliwką ze względu na śliwkę itd. Psychobiologia, Recall Healing i pokrewne soczewki wglądu, potrafią przynieść zrozumienie dlaczego wybieramy (choć można by rzec, że to nas wybiera) dane pożywienie, o danym smaku, a także konsystencji. Można to rozkodować na własną rękę i ja tak właśnie zrobiłam. Będąc dzieckiem bardzo uważnym na energetykę, dostrzegałam niespójność sygnałów kierowanych przez różne osoby. Na przykład miłe słowa, za którymi nie idzie potencjał chociażby prawdziwej akceptacji. Uśmiechy typu "u cioci na imieninach", sztuczna uprzejmość, bo tak wypada.. Widać tu doskonale pewien wzór, który można by nazwać sztuczną słodyczą. A czym innym są wyroby cukiernicze, opar...